Karolina Maruszak

"Rap is een bepaalde vorm van poëzie"

- Jullie hebben allebei auditie gedaan voor deze productie. Wat trok jullie aan in het project?

Sadie: “Ik zag in de oproep dat Radouan aan P.A.R.T.S heeft gestudeerd, de dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker en dat sprak me meteen aan. Ik dans zelf ook bij Dancingkids, het jongerenproject van P.A.R.T.S. Ook het feit dat de voorstelling vertrekt vanuit rapmuziek, maakte dat ik niet heb getwijfeld om me in te schrijven voor de auditie. Ik luister vaak naar rapmuziek en heb ook veel vrienden die rap maken.”


Ebe: “Ik heb niet meteen iets met dans of rap, maar ik ben wel voortdurend op zoek naar dit soort projecten. Ik ben graag creatief bezig en hou ervan nieuwe mensen te leren kennen. Ik heb geen specifieke danservaring maar ik ben, naast mijn liefde voor taal en tekst, wel altijd al met beweging en bewegingstheater bezig geweest. Ik ben dit jaar gestopt met school en ben nu fulltime met theater en dans bezig. Naast dit project maak ik ook een eigen theaterproductie. Je zou kunnen zeggen dat ik mijn theatercarrière aan het uitbouwen ben.”


Sadie: “Ik weet nog niet of ik professioneel verder wil in deze richting. Ik zit in het laatste jaar wetenschappen-wiskunde en vind het een moeilijke beslissing. Ga ik verder met dans of maak ik toch een meer wetenschappelijke keuze? Het is in onze maatschappij niet evident om beide te combineren.”

 

 

- De voorstelling is geïnspireerd door rapmuziek. Beantwoordt het repetitieproces aan jullie verwachtingen?


Sadie: “Meer zelfs. Ik vind het echt super hoe alle aspecten van rap aan bod komen. Radouan laat ons echt nadenken over wat en hoe. We doen veel meer dan enkel luisteren naar de muziek of erop bewegen. We hebben zelfs een les gekregen van iemand over de geschiedenis van rapmuziek, het belang van de teksten en genderkwesties in de rapcultuur. (Hajar Ibnouthen gaf de jongeren een uiteenzetting over cultural appropriation, black feminism en intersectionality, nvdr.)”


Ebe: “Ik hou van taal en literatuur; ik heb ook altijd graag geschreven, als kind al. Rap is voor mij een bepaalde vorm van poëzie. Er zit zoveel in dat je tot nadenken stemt. Radouan laat ons echt met de teksten aan de slag gaan. Zo is er een stuk in de voorstelling waarin Sadie enkel op woorden danst, zonder muziek. Dat is echt cool. Je moet ook zelf de teksten uit je hoofd leren en de inhoud ervan analyseren. We leren echt ontzettend veel bij. “

 

 

- Wat hopen jullie dat de voorstelling teweeg zal brengen?


Sadie: “We vormen samen een zeer diverse groep en verschillen zowel in leeftijd als in achtergrond heel erg van mekaar. Toch is er de voorbije maanden een hechte en bijzondere band ontstaan. Ik hoop dat we die verbondenheid kunnen uitstralen en doorgeven aan het publiek."


Ebe: “Ik denk dat we de mensen gaan verbazen. De productie gaat er heel anders uitzien dan wat ik verwachtte. Radouan duikt veel dieper in het materiaal dan gedacht. Hij werkt ook heel wiskundig, architecturaal. We zijn als dansers alle acht echt heel anders en Radouan speelt daarmee. Hij gebruikt onze verschillende persoonlijkheden om er een heel verrassende en gelaagde voorstelling van te maken. Mensen gaat iets hebben van: “Wow, wat gebeurt daar?”

 

 

Sadie Vermeiren (2001) woont in Brussel, waar ze wetenschappen-wiskunde volgt en al zes jaar bij Dancingkids (Rosas) danst.

Ebe Meynckens (2000) nam al deel aan de Kunstbende, werkte mee aan Plural Individual van De Veerman en speelde mee in de videoclip van The Sound of Everything UK.


Klik hier voor meer info over 8.2.

 

Uit De Standaardbijlage: Op de koffie
hetpaleis-directeur Els De Bodt gaat op de koffie bij acteurs en makers die de komende maanden aan nieuwe producties werken in hetpaleis. Drie vaste ingrediënten: warme koffie, een mooie locatie, een goed gesprek.

foto's: Karolina Maruszak