Dag van de wetenschap

Dag van de wetenschap

Wetenschap aan de Stroom
zo 26
november
  • zo 26 nov
    11:00 - 18:00
    op reis, op reis
    HETSTEEN
    voorbij

WETENSCHAPSDAG IN HETSTEEN

De poorten van HETSTEEN staan wijd open voor kinderen en nieuwsgierige (groot)ouders. Alle activiteiten zijn doorlopend te bezoeken en geschikt voor kinderen tussen 6 en 14 jaar, tenzij anders vermeld.

 

WETENSCHAPSBRUNCH
Om deze bijzondere dag goed in te zetten, organiseert HETSTEEN een wetenschapsbrunch. Doe je tegoed aan een vierkantswortelcake, een eetbare Tabel van Mendeljev, sinaaserlenmeyers en meer.
Om 11u, € 18 (volwassenen) €8 (5-12 j.).

 

3D-PRINTEN MET PRUTSKA EN CO
Het ontwikkelen van voorwerpen is een stuk eenvoudiger geworden dan vroeger. Kom kijken hoe de zelf gebouwde 3D-printers Prutska en co kleine hebbedingetjes produceren. Hoewel ze ook hele scheepsmaquettes voor mekaar krijgen!

 

DE ARZ
In onze Augmented Reality Zandbak zie je de topografische kaart van jouw landschap verschijnen terwijl je zelf bergen en kraters maakt. Je kan het zelfs virtueel laten regenen en zien hoe het water doorheen je landschap vloeit.

 

DEMENTIE IS MÉÉR DAN VERGEETACHTIGHEID: MEMORYSPEL & KNUTSEL JE EIGEN DNA MET SNOEP
Iedereen vergeet wel eens wat. Oudere mensen merken dat hun geheugen sneller achteruit gaat. De hersenen verslijten als het ware een beetje. Kom meer te weten over onze hersenen, geheugen en wetenschap via een interactief Memory spel. Leer meer over DNA en knutsel je eigen DNA-streng met wat lekkers!
Van 8 tot 14 jaar. Inschrijvingen aan het onthaal de dag zelf: elk half uur start er een nieuw spel, behalve tussen 13u30 en 14u.

 

FILOSOFEREN OVER WETENSCHAP
Kan water verslijten? Kunnen dieren denken? Hoe ziet het grootste getal er uit? In het onderwijs vertellen we leerlingen wat volgens de wetenschap de waarheid is. Toch zijn die waarheden niet altijd helemaal zeker. Kom met ons filosoferen over grote wetenschappelijke vragen!
Van 12u30 tot 14u, inschrijven aan het onthaal de dag zelf.

 

HOE VERBERG JE GEHEIME BOODSCHAPPEN OP PAPIER?
Hoe schrijf je een tekst in onzichtbare inkt en hoe onthul je nadien opnieuw je boodschap? Probeer samen met de studenten van de lerarenopleiding twee verschillende technieken uit, die van jou in no time een geheim agent maken.

 

INTERACTIVE STORYTABLE
Schaduw en een witte muur. Meer is er niet nodig om kunst te maken. Laat met je armen en benen, je hoofd of je hele lijf virtuele beestjes spelen die op een muur geprojecteerd worden en op jouw bewegingen reageren.

 

KOM ZELF JE GSM-HOUDER MAKEN
Machines die kunststoffen bewerken… hoe werken die juist? Welke technische principes zitten erachter? Kom het zelf uitproberen door je eigen kunststoffen GSM-houder te plooien!

 

LEG JE HAREN IN MODEL MET ZELFGEMAAKTE HAARGEL
Gebruik je ook wel eens een gel om je haren goed te leggen? Wist je dat je zelf gemakkelijk haargel kan maken? Maak bij ons je eigen potje en style je haren voor je volgende feestje!

 

MUIZEN
Computermuizen en lichtschakelaars bedien je niet enkel met je handen, maar kan je ook met je hoofd bedienen! Zet de speciale bril op en test of ons systeem nauwkeurig werkt.

 

RO-BOTSING!
Vleermuizen vinden hun weg in het donker dankzij hun knappe sonartechniek. Wij gaven onze robot ook een sonar, zodat-ie met zijn nieuwe oren nergens tegenaan botst.

 

TIJDMACHINE: LEZENDE COMPUTER SCHRIJFT GESCHIEDENIS
Wat gebeurde waar? Welke beroemde persoon woonde in welke straat? Wetenschappers bedachten een slim computerprogramma dat zelf archiefteksten kan lezen en er heel precies informatie uit kan halen over de geschiedenis van een stad.

 

TIJDMACHINE: REIS DOOR DE GESCHIEDENIS VAN ANTWERPEN MET OUDE KAARTEN
Hoe zag Antwerpen er 400 jaar geleden uit? Liep de Schelde altijd al recht langs de kaaien? Welke opvallende gebouwen uit die periode bestaan nog steeds? Historische kaarten tonen hoe Antwerpen veranderde. Leer hoe wetenschappers werken met Geografische Informatie Systemen (GIS) en ontdek het prachtige kaartmateriaal dat hierbij gebruikt wordt!

 

TIJDMACHINE: STAP IN EEN BOEK EN REIS DOOR DE TIJD
Boeken nemen vaak een loopje met de tijd. Ze brengen je naar een ver verleden of een verre toekomst. Ze vatten een hele dag in enkele zinnen samen of ze sturen personages op pad met een tijdmachine. Maar hoe kan je tijd in boeken bestuderen? En wat leren boeken ons over een andere tijd? Duik in onze boekenkist, bestudeer manuscripten en puzzel met prenten en woorden.

 

WAS JE HANDEN GOED!
Overal rond en op ons, vind je bacteriën. Sommige zijn goede bacteriën, andere maken je misschien ziek. Was jij je handen grondig genoeg om kwaaltjes te voorkomen? Met een Glow in the dark-gel laten we je zien waar jij je ‘handen wassen’-techniek nog kan verbeteren.

 

WIE BOUWT DE STERKSTE BRUG?!
Met bamboestokken en elastiekjes bouw je in team een brug. Wie de sterkste brug bouwt, krijgt een ingenieursgereedschap mee naar huis.

Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens
Diego Franssens