hetverhaal van LIEGEN
Een ode aan de ontroerende en krachtige kant van LIEGEN
interview met Suzanne Grotenhuis
Na Familie Grrr, een echtscheidingsthriller voor kleuters, maakt Suzanne Grotenhuis opnieuw een voorstelling over een taboe.
Waarom koos je ervoor om - in tijden van fake news - een voorstelling over liegen te maken?
"Eerlijk? We kozen ervoor om de voorstelling dicht bij de wereld van een zesjarige te houden. Het gaat dus niet over fake news of Trump, of toch niet letterlijk. Wat wel heel voelbaar is, is dat het hoofdpersonage Eva zich alleen voelt, omdat haar ouders niet eerlijk tegen haar zijn. Eigenlijk verspreiden zij fake news door te zeggen dat alles ‘prima’ gaat."
Je hebt voor Familie Grrr een uitgebreid vooronderzoek gedaan, deed je dat ook voor LIEGEN?
"Zeker, het was erg interessant om met experten en psychologen te spreken over hoe het brein van een gemiddelde zesjarige werkt. Aan een vierjarige zie je meteen dat die liegt, maar een zesjarige is er al veel beter in. Die kan de werkelijkheid om zich heen zien zoals die is, hem vervolgens verdraaien en die waarheid staande houden naast de echte werkelijkheid. Dat is best knap. Liegen is complex, en niet alleen maar slecht. Soms is het ook de enige manier om jezelf te beschermen."
Wat wil je dat kinderen voelen als ze de voorstelling zien?
Ik hoop dat ze zich herkennen in Eva en haarbegrijpen. Ze probeert zich staande te houden, desnoods door hier en daar een leugentje te vertellen. Maar uiteindelijk kan je vaak niet anders dan eerlijk zijn. De waarheid is een heel krachtig iets dat naar buiten wil en verbinding zoekt met de mensen om je heen.Dat is dan ook wat er op het einde vande voorstelling gebeurt. Verder hoop ik dat iedereen in de zaal gewoon heel veel plezier heeft."
Er staat ook een live band op scène, wat isde rol van de muziek in de voorstelling?
Het gebeurt niet vaak dat je als zesjarige eenjazztrio in actie ziet. De muzikanten spelentrouwens eerst tijdloze klassieke jazz, maarswitchen nadien naar muziek die meer hetbuikgevoel van het hoofdpersonage reflecteert. Ik wilde bewust werken met muzikantendie erg goed kunnen improviseren. Zo kunnenze meespelen met wat die specifieke scènenodig heeft."
Hoe is het voor jou om de voorstelling te beleven in een zaal met 350 kinderen?
"LIEGEN is een echte hit bij jong publiek. Het enthousiasme bij kinderen, die vaak voor de eerste keer naar theater komen, is magisch."
Beelden: Illias Teirlinck