Een appelsien is ook een huis (7+) 

(werktitel)
DE MAAN & hetpaleis/ Benjamin Verdonck
 

de kelder van de maan staat vol decors  
die ooit dienst deden in een poppentheaterstuk  
sommige van niet zo lang geleden   
sommige van generaties terug  
een station een donker bos  
een slaapkamer uit een poppenhuis  
het atelier van Guepetto  
een rots een paraplu  
het spinnewiel van doornroosje  
ze staan daar in de kelder  
omdat niemand ze weg wil doen  
 
en toen dachten wij  
als we ze uit de kelder halen  
en allemaal achter elkaar zetten  
en we geven het station een deur  
waardoorheen je in de buik van een walvis belandt  
en daarlangs in de kruin van een palmboom  
op de top van een paraplu  
de voorstelling is een parade van stukken die op de achtergrond moesten blijven  
die dienden als omstandigheid waartegen de actie zich voltrok  
die zijstukken waren  
achtergronden  
omgeving  
situatie  
die in de kelder stonden  
 
en nu  
voor de eerste keer  
allemaal op de voorgrond mogen treden  
op het eerste plan  
de poppenspeler en zijn pop  
de hoofdrol betwisten  
 
alles begint altijd  
met een grote appelsien die valt  
die openbarst  
 
het is een appelsien  
toch  
of is het een berg  
of nee  
het is de maan  
anders is altijd alles  

Benjamin Verdonck is een theatermaker en tovenaar die al jaren de meest banale objecten tot theater verheft. Hij maakt nu voor het eerst in lang een voorstelling voor kinderen en gaat aan de slag met het rijke archief van DE MAAN. Hij laat zich inspireren door de mechaniek van oude theaterdecors en de techniciteit van figurentheater als medium. Hij doet dat samen met zijn rechterhand Lucas van Haesbroeck.