Illias Teirlinck

BAS.

hetpaleis & BOG.

We zijn heel blij dat BAS. wat je moet weten om te leven. een plek krijgt op jouw podium. Op de pagina hieronder vind je al het materiaal om er zowel technisch als communicatief iets moois van te maken.

Voor alle vragen kan je bij Zita Epenge (0476 95 95 82) terecht. Heb je specifiek vragen in verband met communicatie, neem dan contact op met Sarah Binnemans (03 202 83 76). 


 

Alle hoofdsteden van de wereld. 
Alle onderdelen van een friet. 
Alle betekenissen van ‘niets’. 
De emoties van een schimmel. 
De formule voor flirten. 

In BAS. buigt BOG. zich over basiskennis: de bas, de grondtoon van het leven. 
Wat wil je weten en wat weet je vanzelf al? 

Hoe voelt het om te weten?
Wat als je het niet (meer) weet? 
En wie durft te vragen hoe het moet? 

BAS. is een muzikale theatervoorstelling voor iedereen die weet hoe je moet ademen maar niet weet waarom je moet huilen. Voor iedereen die precies op het verkeerde moment het juiste antwoord weet. Voor iedereen die ontdekt dat -ie nog lang niet alles weet. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar wat hierna komt. 

korte inhoud voor scholen

alle hoofdsteden van de wereld
de vierkantswortel van 144
je suis, tu es, il est
het verschil tussen een trapezium en een parallellepipedum
de dt-regels 

Tegen de tijd dat je de basisschool verlaat, weet je best veel.
Je weet de basis. Alles wat je nodig hebt. Of niet?  
Hoeveel moet je weten om te kunnen leven?
Wat is weten eigenlijk?
Moet je eerst iets kennen om het te kunnen of is het andersom?
Door iets te doen, weet je hoe het moet.
Maar hoe doe je iets dat je nog nooit hebt gedaan?  

Daarvoor moet je durven…  het nìet te weten.
Durven openstaan voor wat er straks gaat komen.
Durven vragen hoe het moet.  
Durven springen.
Dat is spannend.
Het is grappig ook.
Een beetje zoals een theatervoorstelling.
BAS. is de basis, de grondlaag, de bas.
In BAS. weten de drie spelers heel veel.
Maar niet hoe het verder gaat…

BOG. maakt theater over veel te grote onderwerpen. Na de bekroonde voorstelling KID. maken BOG. en hetpaleis opnieuw een familievoorstelling. BAS. is voor iedereen vanaf tien jaar die zich niet zomaar de les laat lezen.


over BOG. en hetpaleis
BOG. is de collectie van theatermakers Judith de Joode, Benjamin Moen, Sanne Vanderbruggen en Lisa Verbelen. Sinds de eerste voorstelling BOG. een poging het leven te herstructureren (2013) maakt BOG. filosofische, talige, muzikale voorstellingen over wezenlijke thema’s uit het leven van ieder mens. Vanuit de overtuiging dat we moeten zoeken naar wat ons als mensen bindt zonder de waarde van het verschil uit het oog te verliezen, maakt BOG. compromisloos, eigenzinnig en open theater waarin taal en muziek samenkomen. Na de bejubelde en met een Zilveren Krekel bekroonde voorstelling KID. (2017) maakt BOG. opnieuw een familievoorstelling in samenwerking met hetpaleis. 

hetpaleis is een podiumkunstenhuis voor jong publiek. Het stimuleert kinderen in hun kunstbeleving: als toeschouwer, als gesprekspartner, als deelnemer, als jonge artiest. hetpaleis programmeert verschillende kunstdisciplines en is een spiegel voor een wereld die ingrijpend verandert, een huis voor de volwassenen van morgen.

taalicoon 4
10+ | 5 LJ - 1 MB
tags theater
Er wordt gebruik gemaakt van stroboscopische lichteffecten.

speeldata

communicatiemateriaal

foto's

video's

drukwerk

interviews en recensies

  • hetverhaal van BAS.
    hetpaleis-ambasssadeur Marwa in gesprek met Lisa Verbelen en Judith de Joode van BOG. (november 2023)
  • De vele vormen van weten en niet-weten
    hetpaleis-dramaturg Koen Haagdorens in gesprek met Lisa Verbelen, Sanne Vanderbruggen en Annet Malherbe. (maart 2024)
  • BOG. serveert een family pack basiskennis met existentialistische saus - De Standaard

Een glimlach van oor tot oor, wijd opengesperde ogen om te zien hoe mooi er wordt gespeeld en het verlangen om zinnen en beelden in je brein te beitelen: dat is wat BAS. met je kan doen.

  • BOG. maakt duidelijk dat iedereen maar wat probeert, valt en dan weer opstaat - Het Parool

Het drietal speelt voortreffelijk.

  • Klunzige wannabe-ballerina's struikelend op zoek naar handvaten voor het leven. - Theaterkrant.nl

BAS. ontpopt zich tot een geweldig onvoorspelbaar uur aan (meta)theater voor tienplussers, dat bloedserieus gespeeld wordt en daardoor tussen alle vrolijke ongein vaak ook heel kwetsbaar wordt.

  • BAS. is een grappig en aandoenlijk uurtje filosofisch toneel, die eindigt in de sterfscène van een frietje. - De Volkskrant

In de speelse voorstelling blijkt dat elk antwoord op een vraag weer nieuwe vragen oproept.

  • Weet u het al? Zegt u het maar! - pzazz

De impact van ‘BAS.’ kwam als een vertraagde dreun aan. Tijdens de voorstelling vond ik het lang niet zo grappig als de mensen om mij heen, nu zie ik sterretjes en duizelt het me als ik eraan terugdenk. Van harte aanbevolen!

omkadering

Rond elke hetpaleis-productie wordt een 'spot' gemaakt. Dat is een online platform met een heleboel extra informatie: interviews met de makers, drama- en beeldopdrachten, muziekfragmenten, filmpjes en meer, zowel voor een familie- als een scholenpubliek. De spot van BAS. is hier terug te vinden.

andere

credits

concept | BOG.
tekst en spel | Ludwig Bindervoet, Judith de Joode, Annet Malherbe, Lisa Verbelen, Sanne Vanderbruggen
eindregie
| Judith de Joode, met dank aan Carly Wijs
muziek
| Lander Gyselinck, Adriaan Van de Velde
scenografie
| Theun Mosk
kostuum
| Rosa Schützendorf
letterbalk | Sanne Vanderbruggen en Jade Assink
dramaturgie
| Roos Euwe
stage dramaturgie
| Jade Assink
hoofd productie en planning (BOG)
| Mara Aronson
algemene productie (hetpaleis)
| Jenne Van daele
technische productie (hetpaleis)
| Evelien Vanden Boer
klankconcept en geluid
| Bob Hermans
lichttechniek
| Nick Matthé
toneelmeester
| Joram Demeyer
uitvoering decor
| Danny Havermans, Bruno Herzeele, Fati Ben Azouz
technische uitvoering | Fati Ben Azouz, Patrick Romain, Chiara Schoofs (stage) en Rune Van Uytsel (stage)
kostuumatelier | Nushi Lambreva, Wim Muyllaert en Vick Verachtert
educatieve omkadering | Noriko Beyens, Roos Euwe
stage educatieve omkadering
| Jade Assink
zakelijke leiding (BOG.)
| Anne Baltus
zakelijke leiding (hetpaleis)
| Kurt Lannoye
met dank aan | Suze Millius
met steun van
| de taxsheltermaatregel van de Belgische Federale Overheid via Casa Kafka Pictures

 



financiële en technische voorwaarden

Speelperiode

  • première: 9 maart 2024
  • di 11 februari t.e.m. zo 16 maart 2025

Technisch

  • middelgrote tot grote zaal (breedte: min. 14m, diepte: min. 10m, hoogte: min. 15m)
  • crew: 7 personen
  • opbouw: 7u
  • vervoer: rijbewijs C
  • technische fiche

Max. publiek

  • scholen: max. 400

Leeftijd

  • vanaf 10 jaar
  • 5e leerjaar t.e.m. 1e middelbaar

Uitkoopsom (exclusief 6% btw.)

  • 1 familievoorstelling op 1 dag: € 3.800
  • 1 schoolvoorstelling op 1 dag: € 3.400
  • 2 schoolvoorstellingen op 1 dag: € 5.100
  • 1 school- en 1 familievoorstelling op 1 dag: € 5.250
  • 2 familievoorstellingen op 1 dag: € 5.400
    Vanaf 3 opeenvolgende dagen degressieve korting. 

Bijkomende kosten

  • reiskosten
  • transportkosten
  • accomodatie in sommige gevallen
  • auteursrechten worden - a rato van 10% op de uitkoopsom - rechtstreeks gefactureerd door BOG.
  • catering ter plekke voorzien
    Hoe we die extra kosten berekenen, lees je hier.